Friday, August 20, 2010

Satu Cupak dan Satu Gantang

Seperti biasa dan lazimnya makanan ruji kita semua adalah beras. Teringat saya kisah saya semasa kanak-kanak sukatan ini masih diguna pakai dengan meluas sebelum hadirnya sukatan metrik.

Untuk makluman 1cupak beras bersamaan 675gram manakala 1 gantang beras bersamaan 2.7kg.


Bekas Sukatan Cupak dan Gantang

Walaupun sukatan ini tidak digunakansecara meluas ketika ini, saya teringat akan kisah saya bersama ibubapa saya semasa kanak kanak bilamana beras di dapur kehabisan mak akan suruh saya ke kedai membeli 2 atau 3 cupak beras untuk kami sekeluarga.

Hari ini setelah saya berkeluarga, barulah saya tahu mengapa hal ini terjadi. Sedih rasanya mengingatkan, rupanya kocek bapa saya dah kering, wang simpanan pun dah 'zero' agaknya. Anak beranak adalah 9 orang. mulut perlu disuap, perut pula perlu di isi.

Akhirnya kedai CHOP SEONG HOE menjadi tujuan untuk membeli secupak dua beras. Buku 555 untuk groceries pun dah tak laku.

Kalau ada kesempatan, saya akan paparkan gambar kedai runcit CHOP SEONG HOE di halaman lain.

Cerita pendek ini saya paparkan sebab petang tadi saya ke MYDIN membeli beras, Hi,, teringat kisah lama.

Sedihnya............

Salam sejahtera

No comments:

Post a Comment