Thursday, May 19, 2011

KM 209.2 dan Burung Hantu

Pejam celik, sudah masuk tahun ke 6 saya berkhidmat di Melaka Bandaraya Bersejarah. Enam tahun juga lah saya berulang alik dari Kuala Lumpur - Melaka - Kuala Lumpur. Setiap hari pasti ada kemalangan jalanraya. kalau bernasib baik dapat dilihat depan mata sendiri, kalau tidak, hanya nampak bangkai kereta tersadai di bahu jalan atau di monsoon drain di tepi hi way. Keadaaan mangsa, wallahualam.

Pejalanan dari Kuala Lumpur biasanya ambil masa 1 jam 45 minit untuk pemanduan mengikut arahan papan tanda had laju. Tapi biasanya tak siapa pun akan ikut arahan had laju lebih lebih lagi waktu pagi. Al maklumlah  saya melawan arus. Kenderaan pun tak berapa banyak menghala selatan. Rekod terbaik pemanduan saya dari tol Sg Besi Ke tol Ayer Keroh, Melaka ialah 56 minit. turun saja dari kereta, kaki sendiri mengigil, hahaha

Kelajuan terbaik saya memandu ke Melaka ialah 205km sejam untuk Merc, manakala kalau pandu kereta rasmi V6 pada 195km sejam. Cuma mohon pada tuhan jangan terjadi musibah di jalanraya saja. tidur kena cukup dan badan jangan penat. Biasanya driver saya sangat tidak selesa kalau saya bagi tau saya sendiri yang hendak pandu. Dia KECUT duduk sebelah... hehehehe. biasanya saya akan sampai Ayer Keroh dari Kuala Lumpur dalam tempoh 1 jam 15 minit.

6 tahun satu tempoh masa yang panjang. kalau di tolak cuti dan weekend saya rasa saya dah buat perjalanan ulang alik tak kurang 800 kali ke Melaka, maknanya 1600 kali darab 1 jam 15 minit.  Jumlahnya 120,000 minit bersamaan 2000 jam, bersamaan 83.3 hari memandu tanpa tidur.

Apa yang menariknya berkenaan KM209.2 ni?

Sepanjang saya memandu ulang alik ni, bila sampai di KM209.2 menghala selatan terutamanya waktu pagi sekitar jam 7.00-730am saya akan perlahankan kereta sebab saya nak tengok BURUNG HANTU di atas tiang lampu jalan. Setiap hari burung ni duduk bertenggek atas tiang ni. Kalau ada rezeki sesiapa yang membaca blog saya ni dan ada kesempatan lalu disana jam 7 pagi pasti ada burung hantu duduk bertenggek disitu.

Apa pun harap Eliza isteriku  bertambah sehat hari ini. Love you

No comments:

Post a Comment